Statut

STATUT STOWARZYSZENIA

„APERTO STREFA”

 

TEKST JEDNOLITY Z DNIA 19 KWIETNIA 2023 ROKU

 

ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

  1. Stowarzyszenie pod nazwą: Stowarzyszenie Aperto Strefa (dalej: Stowarzyszenie) jest podmiotem posiadającym osobowość prawną.
  2. Stowarzyszenie działa na podstawie powszechnie obowiązującego prawa, w tym ustawy prawo o stowarzyszeniach i ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień niniejszego Statutu (dalej: Statutu).
  3. Statut nie ogranicza ani nie wyłącza uprawnień członków Stowarzyszenia wynikających z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  4. Siedzibą Stowarzyszenia jest Kraków.
  5. Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  6. Stowarzyszenie może także prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania swoich celów, z poszanowaniem właściwych przepisów prawa.
  7. Na potrzeby współpracy międzynarodowej Stowarzyszenie może używać tłumaczenia nazwy na języki obce.
  8. Stowarzyszenie posługuje się pieczęcią z oznaczeniem nazwy i siedziby Stowarzyszenia.
  9. Stowarzyszenie może używać wyróżniającego go znaku graficznego, zwanego logotypem,
    w formie zaakceptowanej przez Zarząd. Nazwa oraz wszelkie elementy identyfikacji zewnętrznej, w tym logotyp Stowarzyszenia, korzystają z ochrony prawnej.
  10. Stowarzyszenie może ustanawiać certyfikaty, odznaczenia, stypendia, medale honorowe
    i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym, osobom prawnym oraz jednostkom nieposiadającym osobowości prawnej, przyczyniającym się w sposób szczególny do realizacji celów Stowarzyszenia lub zasłużonym dla samego Stowarzyszenia.
  11. Dla osiągnięcia swych celów Stowarzyszenie może wspierać finansowo i/lub organizacyjnie działalność innych osób, w tym osób prawnych oraz współpracować z nimi. Wspieranie i współpraca, o których mowa w zdaniu pierwszym, mogą mieć charakter wsparcia rzeczowego, organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.
  12. Stowarzyszenie może realizować swoje cele statutowe także poprzez członkostwo lub wspieranie innych stowarzyszeń, związków, fundacji polskich i zagranicznych, organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych z działalnością statutową Stowarzyszenia.
  13. Stowarzyszenie może inicjować i prowadzić współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Stowarzyszenia.
  14. Czas trwania Stowarzyszenia jest nieoznaczony.

ROZDZIAŁ II. CELE, ZAKRES I FORMY DZIAŁANIA STOWARZYSZENIA

§2

Celem Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności terapeutycznej, psychoedukacyjnej
i kulturalnej w zakresie wspierania młodzieży oraz dorosłych w szczególności osób z niepełnosprawnościami, ze spektrum autyzmu, jak również popularyzowanie idei integracji społecznej, a także realizacja celów społecznie użytecznych, wynikających ze sfery zadań pożytku publicznego, w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  2. działalności charytatywnej;
  3. promocji i organizacji wolontariatu;
  4. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej;
  5. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  6. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  7. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  8. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  9. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  10. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  11. działalności na rzecz nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  12. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  13. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  14. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
  15. udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  16. udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  17. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
  18. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  19. działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, w zakresie określonym punktach 1-18 powyżej;

 

§3

  1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
    1. organizowanie warsztatów dla młodzieży i dorosłych, szczególnie: rozwoju osobistego, integracyjnych, umiejętności społecznych i komunikacji interpersonalnej;
    2. propagowanie i organizowanie integracji społecznej, w szczególności poprzez organizację wyjazdów, warsztatów, prelekcji, wsparcia osobistego;
    3. organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń i wykładów;
    4. organizowanie imprez kulturalnych;
    5. prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej zespołu Aspergera oraz innych form zaburzeń spektrum autyzmu;
    6. propagowanie idei integracji w społecznościach lokalnych;
    7. podejmowanie współpracy z jednostkami edukacyjnymi, profilaktycznymi, wychowawczymi, terapeutycznymi itp.;
    8. inicjowanie i organizowanie różnych form poradnictwa i terapii dla młodzieży i dorosłych z zespołem Aspergera oraz osób zmagającymi się z innymi formami zaburzeń spektrum autyzmu, oraz członków rodzin tych osób;
    9. wydawanie poradników, informatorów, biuletynów oraz publikowanie informacji w środkach masowego przekazu dotyczących problemów dotyczących zespołu Aspergera oraz autyzmu, podejmowanie działań promocyjnych i popularyzatorskich w tym zakresie;
    10. współpracę z władzami i instytucjami, sektorem gospodarczym, organizacjami pozarządowymi, środkami masowego przekazu, instytucjami naukowymi i diagnostyczno – terapeutycznymi w kraju i poza jego granicami;
    11. wspieranie różnorodnych inicjatyw zgodnych z celami Stowarzyszenia;
    12. prowadzenie grupy wsparcia dla rodziców dzieci z zespołem Aspergera oraz innymi formami autyzmu;
    13. pozyskiwanie funduszy na działalność statutową;
    14. współdziałanie w organizowaniu rekreacji osób z zespołem Aspergera oraz innymi formami autyzmu, w tym dla ich rodzin, imprez okolicznościowych, turnusów rehabilitacyjnych i instruktażowych oraz wczasów rodzinnych;
    15. pomoc rodzinom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, w tym poprzez pomoc specjalistyczną, terapeutyczną, finansową oraz rzeczową;
    16. udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej;
    17. działalność dobroczynną;
    18. promocję zatrudnienia i aktywizację zawodową osób z zespołem Aspergera oraz innymi formami autyzmu, w tym pomoc członkom rodzin takich osób;
    19. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym oraz wykluczeniu społecznemu;
    20. wspieranie wszelkich inicjatyw i działań mających na celu pomoc osobom społecznie wykluczonym, chorym, w trudnej sytuacji życiowej, z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
    21. organizację bądź współpracę przy organizacji spotkań, szkoleń, seminariów, konferencji, pokazów i wydarzeń w zakresie zbieżnym z celami Stowarzyszenia, w tym opartych na zaangażowaniu wolontariuszy;
    22. prowadzenie akcji informacyjnych i badań w zakresie określonym celami Stowarzyszenia;
    23. upowszechnianie w społeczeństwie, w organizacjach pozarządowych, instytucjach państwowych i prywatnych wiedzy z zakresu równości i przeciwdziałania dyskryminacji;
    24. organizację szkoleń, spotkań, seminariów i konferencji służących wymianie doświadczeń osób i jednostek prowadzących działalność w zakresie zbieżnym z celami Stowarzyszenia, a także upowszechnianie za pośrednictwem prasy, radia, telewizji i sieci Internetowej tych doświadczeń;
    25. organizowanie wypoczynku i czasu wolnego dla dzieci, młodzieży, seniorów oraz osób chorych, w szczególności z zaburzeniami psychicznymi ze spektrum autyzmu;
    26. wspieranie w przełamywaniu psychicznych trudności w angażowaniu się w życie społeczności;
    27. działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą, upowszechnianie i dostarczanie informacji o możliwej pomocy i wsparciu, wiedzy w zakresie zdrowia psychicznego oraz jego znaczenia dla życia jednostki;
    28. prowadzenie działalności artystycznej, promocyjnej, organizatorskiej, wydawniczej i informacyjnej w środkach masowego przekazu poprzez działalność wydawniczą oraz medialną w zakresie wszystkich dostępnych środków masowego przekazu oraz masowego komunikowania;
    29. rzecznictwo interesów osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
    30. pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych oraz usług wspomagających działania zgodnie ze statutowymi celami Stowarzyszenia;
    31. wspieranie organizacji charytatywnych i prowadzenie własnej działalności charytatywnej poprzez: organizowanie kwest pieniężnych, organizowanie zbiórek pieniężnych w kraju i za granicą, pozyskiwanie sponsorów okolicznościowych i stałych, np. dla finansowania psychoterapii;
    32. gromadzenie funduszy z przeznaczeniem na dofinansowanie wyjazdów i pobytu osób chorych, z zaburzeniami psychicznymi, w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, na turnusach rekreacyjnych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych, krajoznawczych i wypoczynkowych, a także organizację takich wyjazdów;
    33. kształtowanie właściwych postaw i świadomości społecznej w stosunku do osób z zaburzeniami psychicznymi, w szczególności z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
    34. promocję wszelkich form aktywnego spędzania wolnego czasu oraz zdrowego trybu życia;
    35. realizację wspólnych projektów, udzielanie wsparcia finansowego lub rzeczowego względem podmiotów mających działalność zbieżną z celami Stowarzyszenia;
    36. współpracę z osobami fizycznymi popierającymi cele Stowarzyszenia;
    37. wspieranie osób, grup nieformalnych, organizacji i instytucji;
    38. współpracę z organizacjami i instytucjami oraz podmiotami w kraju i za granicą;
    39. aktywizację społeczeństwa, wspieranie inicjatyw obywatelskich;
    40. członkostwo w organizacjach zrzeszających podmioty polskie i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych z celami Stowarzyszenia;
    41. współdziałanie z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych w Polsce i zagranicą
    42. wszelkie inne, zgodne z prawem formy aktywności, prowadzące do faktycznej realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
  2. Realizacja celów Stowarzyszenia, zgodnie z treścią § 2 oraz § 3 ust. 1, może odbywać się ramach działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego, z uwzględnieniem właściwych zasad i ograniczeń wynikających z przepisów prawa, przy czym obie formy działalności, odpłatna i nieodpłatna, będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zachowaniem treści przepisów ustawy o rachunkowości.
  3. W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może inicjować postępowania i przystępować do postępowań toczących się przed organami wymiaru sprawiedliwości oraz organami administracji publicznej w charakterze organizacji społecznej w sposób i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa.
  4. Realizacja zadań Stowarzyszenia może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami, w tym organami administracji publicznej.
  5. Rok obrotowy Stowarzyszenia pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

ROZDZIAŁ III. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

§4

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią:
    1. dochody ze składek członkowskich;
    2. darowizny, spadki, zapisy dotacji, granty, subwencje, stypendia oraz inne podobne przysporzenia majątkowe poczynione na rzecz Stowarzyszenia przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne;
    3. dochody z majątku ruchomego i nieruchomego;
    4. dochody z praw majątkowych, w tym majątkowych praw autorskich;
    5. dochody uzyskane z akcji promocyjnych, z aukcji, z fantowych loterii dobroczynnych, ze zbiórek i imprez publicznych;
    6. dochody z operacji finansowych, zysku z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego w kraju i za granicą;
    7. dochody z posiadanych jednostek uczestnictwa w spółkach prawa handlowego;
    8. dochody z odpłatnej działalności pożytku publicznego.
  2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Nadwyżka bilansowa danego roku obrachunkowego zostaje przeznaczona na zwiększenie przychodów w kolejnym roku obrachunkowym.
  4. Stowarzyszenie może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach.
  5. Stowarzyszenie nie może przyjmować płatności w gotówce o kwocie równej lub przekraczającej równowartość 10.000 (dziesięciu tysięcy) euro.
  6. Dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie przeznaczane są wyłącznie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności Stowarzyszenia, z uwzględnieniem przepisów podatkowych i zasad rachunkowości.
  7. Stowarzyszenie może występować jako udziałowiec lub akcjonariusz spółek prawa handlowego powołanych lub działających w celu uzyskania środków pieniężnych na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

 

§5

  1. Dochody pochodzące z darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów statutowych Stowarzyszenia tylko z poszanowaniem woli spadkodawców i darczyńców.
  2. Spadkodawca lub darczyńca, przekazując Stowarzyszeniu środki majątkowe, może zastrzec, że środki te mają być przeznaczone na określony rodzaj działalności Stowarzyszenia. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Stowarzyszenie może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
  3. W przypadku powołania Stowarzyszenia do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, i to wyłącznie w sytuacji, gdy w chwili składania oświadczenia oczywiste jest, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

 

§6

Nie jest dopuszczalne:

    1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”,
    2. przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków organów lub pracowników Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków organów lub pracowników Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów lub pracownicy Stowarzyszenia oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

ROZDZIAŁ IV. CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA

§7

  1. Z zastrzeżeniem treści Statutu, członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niepozbawione praw publicznych, i osoby prawne. Nadto, małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Stowarzyszenia i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z zachowaniem warunku, że w składzie Zarządu Stowarzyszenia większość stanowić będą osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Stowarzyszenia według zasad określonych w Statucie, bez prawa udziału w głosowaniu na Walnych Zebraniach Członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
  2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
    1. zwyczajnych;
    2. wspierających;
    3. honorowych.
  3. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, z uwzględnieniem ograniczeń, o których mowa w ust. 1, posiadająca obywatelstwo polskie bez względu na miejsce zamieszkania, a także osoba będąca cudzoziemcem bez względu na miejsce zamieszkania, która:
    1. zapozna się i zaakceptuje zapisy niniejszego Statutu, jak również inne zasady bądź regulaminy przedłożone przez Władze Stowarzyszenia (w imieniu osoby małoletniej oświadczenia składa jej przedstawiciel ustawowy);
    2. wypełni i podpisze deklarację członkowską (w imieniu osoby małoletniej oświadczenia składa jej przedstawiciel ustawowy);
    3. opłaci składkę członkowską.
  4. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub osoba prawna, której siedziba mieści się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i uzasadni swoje zainteresowanie działalnością Stowarzyszenia, deklarując pomoc rzeczową, finansową lub merytoryczną pomocną w realizacji celów Stowarzyszenia, która:
    1. zapozna się i zaakceptuje zapisy niniejszego Statutu jak również inne zasady bądź regulaminy przedłożone przez Władze Stowarzyszenia;
    2. wypełni i podpisze deklarację członkowską.
  5. W przypadku członka, będącego osobą prawną, oświadczenia względem Stowarzyszenia składa właściwy organ uprawniony do jej reprezentacji.
  6. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych jako wyróżnienie dla wsparcia działań Stowarzyszenia, której tę godność nadaje Walne Zebranie Członków w drodze uchwały.
  7. Członkowie będący małoletnimi oraz członkowie honorowi zwolnieni są z obowiązku wnoszenia składek członkowskich. Dodatkowo Zarząd w drodze uchwały może w uzasadnionych przypadkach zwolnić każdego członka z obowiązku ponoszenia składki członkowskiej na okres wskazany w uchwale Zarządu.

 

§8

  1. Członek zwyczajny ma prawo:
    1. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia – z zastrzeżeniem treści § 7. ust. 1;
    2. zgłaszania opinii i wniosków do władz Stowarzyszenia;
    3. odwoływania się do Walnego Zebrania Członków w sprawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków;
    4. korzystania z wszelkich urządzeń, sprzętu i pomieszczeń Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia;
    5. brać udział w imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie na zasadach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia;
  2. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
    1. przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów, uchwał i zarządzeń wydanych przez władze Stowarzyszenia;
    2. aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia;
    3. dbania o dobre imię Stowarzyszenia;
    4. regularnego opłacania składek obowiązujących w Stowarzyszeniu.

 

§9

  1. Członek wspierający ma prawo:
    1. brać udział w Walnym Zebraniu Członków, wyłącznie z głosem doradczym – bez biernego oraz czynnego prawa wyborczego;
    2. wysuwać postulaty i wnioski wobec Stowarzyszenia, oceniać i poddawać krytyce jego działalność;
    3. korzystać z wszelkich urządzeń, sprzętu i pomieszczeń Stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia;
    4. brać udział w imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie na zasadach określonych przez Zarząd Stowarzyszenia;
  2. Członek wspierający jest zobowiązany:
    1. przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów, uchwał i zarządzeń wydanych przez władze Stowarzyszenia;
    2. wywiązywać się z zadeklarowanego przez siebie zobowiązania, o którym mowa w § 7. ust. 4;
    3. dbania o dobre imię Stowarzyszenia.

 

§10

  1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład
    w rozwój Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.
  2. Nadanie godności członka honorowego następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
  3. Osoby, którym nadano godność członka honorowego otrzymują okolicznościowy dyplom.
  4. Członek honorowy posiada wszystkie prawa przysługujące członkom zwyczajnym Stowarzyszenia, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
  5. Członek honorowy ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach statutowych władz Stowarzyszenia z głosem doradczym.
  6. Walne Zebranie Członków może ustanowić i przyznawać inne wyróżnienia za szczególne zasługi w realizacji celów Stowarzyszenia.

 

§11

  1. Przyjmowanie w poczet oraz skreślanie z listy członków należy do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia.
  2. Zarząd prowadzi i aktualizuje rejestr członków Stowarzyszenia.
  3. Ilekroć w Statucie dla spraw członkowskich przewidziano formę pisemną, przyjmuje się, że skutek odnosić będą także oświadczenia kierowane w formie dokumentowej, w tym w formie elektronicznej (skan, mail), o ile korespondencja odbywać będzie się za pośrednictwem oficjalnych adresów, w tym zgłoszonych przez Członka w deklaracji członkowskiej lub innym dokumencie wewnętrznym Stowarzyszenia, w którym członek oświadczy, że jest to dla niego właściwy adres do doręczeń. W takim przypadku datą doręczenia oświadczenia będzie data wysyłki maila i wprowadzenia go do systemu elektronicznego.

§12

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1. rozwiązania Stowarzyszenia;
    2. dobrowolnej rezygnacji członka z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, co nie wpływa na wymagalność zobowiązań względem Stowarzyszenia powstałych przed datą rezygnacji, z którymi członek pozostawał w zwłoce;
    3. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej (w przypadku członków będących osobą prawną);
    4. skreślenia przez Zarząd z listy członków z powodu:
      1. nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający co najmniej 6 miesięcy;
      2. działania na szkodę Stowarzyszenia i wbrew jego Statutowi oraz regulaminom;
      3. działania na szkodę innych członków Stowarzyszenia;
      4. prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego wobec członka karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych;
      5. utraty przez członka zdolności do czynności prawnych.
  2. Odmowa przyjęcia w poczet członków oraz skreślenie z listy członków wymagają uchwały Zarządu, ze wskazaniem uzasadnienia.
  3. Osoba wykreślona z listy członków Stowarzyszenia ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. W takim przypadku najbliższe Walne Zebranie Członków podejmuje uchwałę w przedmiocie uwzględnienia odwołania bądź ostatecznym wykreśleniu członka z listy członków Stowarzyszenia.
  4. W stosunku do osób, którym Zarząd odmówił prawa członkostwa, osoba taka ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. W takim przypadku najbliższe Walne Zebranie Członków podejmuje decyzję o przyjęciu w poczet członków Stowarzyszenia bądź odmowie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia.

 

ROZDZIAŁ V. ORGANY STOWARZYSZENIA

§13

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Zarząd;
    2. Komisja Rewizyjna;
    3. Walne Zebranie Członków.
  2. Kadencja członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej (dalej także: Organy) Stowarzyszenia wynosi 5 lat. Kadencja członków Organów odbywa się z zachowaniem zasady ciągłości, uprawniając dotychczasowych członków Organów do działania w imieniu Stowarzyszenia także po upływie okresu, o którym mowa w zdaniu 1. do czasu wyboru nowych Organów. W takim przypadku działanie dotychczasowych członków Organów Stowarzyszenia powinno ograniczyć się do podjęcia kroków celem możliwie niezwłocznego zwołania Walnego Zebrania Członków i przeprowadzenia wyborów, a dalej do podejmowania decyzji w sprawach niecierpiących zwłoki, istotnych z punktu prawidłowości i ciągłości funkcjonowania Stowarzyszenia oraz realizacji jego celów.
  3. Członkowie Organów wybierani są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa członków Stowarzyszenia biorących udział w Walnym Zebraniu Członków opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym.
  4. Wyboru członków Organów dokonuje się spośród kandydatów – członków Stowarzyszenia, posiadających zgodnie z treścią § 7 ust. 1 oraz § 8 ust. 1 czynne i bierne prawo wyborcze, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie.
  5. Członkostwo w Organach ustaje na skutek:
    1. upływu kadencji, z zastrzeżeniem treści ust. 2. powyżej;
    2. ustania członkostwa w Stowarzyszeniu;
    3. pisemnego zrzeczenia się przez członka udziału w tych Organach;
    4. realizacji przesłanki negatywnej, o której mowa w ust. 6;
    5. odwołania uchwałą przez Walne Zebranie Członków.
  6. Członkiem Organów nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  7. Odwołany członek Organów lub członek, który złożył rezygnację, zobowiązany jest do udzielenia pozostałym członkom danego Organu wszelkich wyjaśnień i informacji dotyczących pełnionej przez siebie funkcji, w szczególności dotyczących podjętych czynności faktycznych i prawnych, jak również̇ przekazania wszelkich materiałów, dokumentów i nośników danych należących do Stowarzyszenia.
  8. W razie zmniejszenia się liczby pochodzących z wyborów członków Organów Stowarzyszenia w trakcie trwania kadencji, Organom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Organu nie przekroczy połowy liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających. Kadencja dokooptowanych lub powołanych w wyborach uzupełniających członków Organów kończy się wraz z trwającą kadencją tego Organu.
  9. Nie można jednocześnie pełnić funkcji w Zarządzie oraz Komisji Rewizyjnej.
  10. Członkowie Organów mogą sprawować funkcję przez dowolną ilość kadencji.
  11. O ile Statut nie stanowi odmiennie, uchwały wszystkich Władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  12. Posiedzenia Władz Stowarzyszenia oraz głosowania mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile możliwość taka jest wskazana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu, zawierającym dodatkowo dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach Władzy Stowarzyszenia wymaga zapewnienia, co najmniej:
    1. transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
    2. dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek Władzy Stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
    3. wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.

 

Zarząd

§14

  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
  2. Zarząd Stowarzyszenia składa się z od 1 do 7 osób wybranych przez Walne Zebranie Członków, w tym Prezesa i Wiceprezesa. W uchwale o wyborze Zarządu, Walne Zebranie Członków decyduje także o przydzieleniu członkom funkcji w Zarządzie.
  3. Zasady działania Zarządu określa Statut, które mogą być doprecyzowane regulaminem pracy Zarządu, uchwalanego przez Zarząd.
  4. Do kompetencji Zarządu należy:
    1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
    2. realizowanie celów statutowych Stowarzyszenia;
    3. opracowanie planów działania Stowarzyszenia określających długofalowe kierunki rozwoju;
    4. sporządzanie rocznych planów pracy, budżetu i sprawozdań przewidujących i uwzględniających politykę inwestycyjną Stowarzyszenia oraz przychody uzyskiwane wskutek jego prowadzenia;
    5. kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia;
    6. sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia;
    7. zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia;
    8. składanie oświadczeń w sprawie przyjęcia darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji;
    9. opracowywanie oraz uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych Stowarzyszenia;
    10. opracowywanie oraz zapewnianie wymaganej publikacji i zgłoszeń sprawozdań Stowarzyszenia;
    11. przyjmowanie i wykreślanie członków Stowarzyszenia,
    12. prowadzenie aktualnego wykazu członków Stowarzyszenia oraz dokumentacji członkowskiej;
    13. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków w sprawie nadania godności członka honorowego;
    14. ustalenie wysokości składek członkowskich oraz ich egzekwowanie;
    15. czuwanie nad przestrzeganiem Statutu oraz wykonaniem uchwał, planów i wytycznych działalności Stowarzyszenia uchwalonych przez Walne Zebranie Członków,
    16. przygotowanie i przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swojej działalności, w tym sprawozdania finansowego;
    17. podejmowanie uchwał w sprawie okresowego zwalniania poszczególnych Członków z obowiązku opłacania składki członkowskiej;
    18. podejmowanie decyzji we wszelkich innych sprawach związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia, nieprzekazanych w Statucie do kompetencji innej władzy.
  5. Zebrania Zarządu zwołuje Prezes lub osoba przez niego upoważniona – na zasadach określonych w Statucie Zebrania zwołać mogą także dwóch członków Zarządu działających łącznie. Posiedzenia Zarządu zwołuje się zawiadamiając wszystkich członków Zarządu za pomocą listów poleconych lub przesyłek nadanych pocztą kurierską, wysłanych co najmniej na tydzień przed terminem posiedzenia. Dopuszczalne jest zwołanie posiedzenia poprzez wysłanie członkowi Zarządu, co najmniej trzy dni przed terminem posiedzenia, zaproszenia pocztą elektroniczną, jeżeli uprzednio wyraził pisemną zgodę na dokonywanie wobec niego korespondencji w tej formie, podając adres, na który korespondencja powinna być wysyłana. W zaproszeniu należy oznaczyć dzień, godzinę i miejsce posiedzenia oraz porządek obrad, a także możliwe formy udziału. Regulamin Zarządu może zawierać określenie dodatkowych sposobów zwoływania posiedzeń Zarządu, niesprzecznych z zapisami niniejszego Statutu.
  6. O posiedzeniu muszą zostać powiadomieni wszyscy Członkowie Zarządu. Uchwały Zarządu mogą zostać ważnie podjęte na posiedzeniu, o którym wszyscy Członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni.
  7. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków (kworum). W razie równego rozłożenia głosów „za” i „przeciw”, głos Prezesa Zarządu jest głosem wiążącym.
  8. Jeżeli na poprzednim posiedzeniu Zarządu, pomimo jego prawidłowego zwołania obecnych było mniej niż połowa członków Zarządu, na kolejnym prawidłowo zwołanym posiedzeniu Zarządu, obejmującym ten sam porządek obrad, wymogu kworum określonego w ust. 7 nie stosuje się – wówczas uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych członków Zarządu.
  9. Z inicjatywy członków Zarządu, Zarząd może podejmować uchwały bez odbycia posiedzenia, w drodze głosowania pisemnego lub głosowania za pośrednictwem poczty elektronicznej, bądź głosowania przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwały podejmowane poza posiedzeniem zapadają zwykłą większością głosów oddanych. W przypadku równej liczby głosów, niezależnie od przedmiotu uchwały, decydujący jest głos Prezesa Zarządu. Uchwała Zarządu podjęta poza posiedzeniem jest ważna, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały. Z głosowania Prezes lub członek Zarządu spisuje protokół, w którym zamieszcza się informacje o sposobie przeprowadzenia głosowania oraz załącza się do niego dokumenty potwierdzające zawiadomienie członków o treści projektu oraz oddanie głosu.
  10. Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw, wymagane jest łączne działanie dwóch członków Zarządu Stowarzyszenia.
  11. Oświadczenia składane względem Stowarzyszenia oraz doręczanie mu pism mogą być dokonywane wobec jednego członka Zarządu – przy czym członek taki zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić pozostałych członków Zarządu o treści otrzymanego pisma i/lub oświadczenia.
  12. W umowach pomiędzy członkami Zarządu a Stowarzyszeniem, oraz w sporach pomiędzy nimi, Stowarzyszenie reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą Komisji Rewizyjnej.
  13. Członkowie Zarządu uprawnieni są pobierać wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji, które uzależnione jest od uchwały Komisji Rewizyjnej oraz bieżącej kondycji finansowej Stowarzyszenia.
  14. Członkowie Zarządu mogą pozostawać ze Stowarzyszeniem w stosunku pracy lub świadczyć na rzecz Stowarzyszenia usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Komisja Rewizyjna

§15

  1. Komisja Rewizyjna jest organem nadzorującym i kontrolującym na bieżąco działalność finansową i statutową Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków, które w uchwale o wyborze wskazuje także Przewodniczącego, który kieruje jej pracami.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni
  5. Komisji Rewizyjna ma prawo żądania od członków władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
  6. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu, a członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
  7. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrolowanie, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia;
    2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień;
    3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu;
    4. zatwierdzanie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu,
    5. wyznaczanie pełnomocnika Stowarzyszenia do zawierania umów i reprezentowania w sporach z członkami Zarządu,
    6. składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja Rewizyjna dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w funkcjonowaniu Stowarzyszenia;
    7. zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie niezwołania go przez Zarząd w terminie określonym Statutem;
    8. składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla Zarządu;
    9. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.

Walne Zebranie Członków

§16

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Składa się ono ze wszystkich członków Stowarzyszenia. Członkowie zwyczajni, o ile Statut nie stanowi inaczej, biorą udział z głosem stanowiącym. Członkowie wspierający i honorowi biorą udział w Walnym Zebraniu Członków jedynie z głosem doradczym. W Walnym Zebraniu Członków mogą brać udział także zaproszeni goście, niebędący członkami Stowarzyszenie – z głosem doradczym.
  2. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
    1. wytyczanie głównych kierunków programu działania Stowarzyszenia;
    2. rozpatrywanie i zatwierdzanie okresowych sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    3. udzielania Zarządowi i Komisji Rewizyjnej absolutorium za okres objęty sprawozdaniem;
    4. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
    5. odwoływanie członków władz Stowarzyszenia;
    6. uzupełnianie składu władz Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem treści § 13 ust. 8;
    7. rozstrzyganie odwołań od uchwał o wykreśleniu z listy członków Stowarzyszenia bądź odmowie przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia;
    8. dokonywanie zmian Statutu;
    9. decydowanie o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
  3. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności w pierwszym terminie co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków lub – w razie braku wymaganego quorum – w drugim terminie – wyznaczonym tego samego dnia, 30 minut później – bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.
  4. Walne Zebrania Członków dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.
  5. Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz w roku przez Zarząd Stowarzyszenia nie później niż do 30 czerwca, po uprzednim zawiadomieniu członków, pisemnie lub drogą elektroniczną na adresy poczty elektronicznej podane w deklaracjach członkowskich lub innych dokumentach wewnętrznych Stowarzyszenia, informującym o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków.
  6. Walne Zebranie Członków nadzwyczajne, może zostać zwołane w każdym czasie, przez Zarząd:
    1. z własnej inicjatywy;
    2. na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej;
    3. na pisemny wniosek 1/3 liczby członków Stowarzyszenia.
  7. Zarząd ma obowiązek zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania w celu rozpatrzenia szczególnie ważnych i pilnych spraw dotyczących Stowarzyszenia. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno być zwołane w terminie 6 tygodni od złożenia wniosku.
  8. Walne Zebranie może zwołać Komisja Rewizyjna w przypadku, gdy:
    1. Zarząd nie zwoła zwyczajnego Walnego Zebrania Członków w ciągu 30 dni od upływu roku od dnia poprzedniego zwyczajnego Walnego Zebrania Członków;
    2. Zarząd nie zwoła nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w ciągu 6 tygodni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 6.
  9. Organ zwołujący zwyczajne lub nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powiadamia wszystkich członków Stowarzyszenia, nie później niż 14 dni przed terminem jego przeprowadzenia, w sposób określony w ust. 5.
  10. Porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony.

 

ROZDZIAŁ VI. ZMIANA STATUTU, LIKWIDACJA, POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§17

  1. Zmiana Statutu Stowarzyszenia może dotyczyć wszystkich zapisów Statutu, w tym także zmiany celów Stowarzyszenia.
  2. Zmiana Statutu Stowarzyszenia, w tym w zakresie zmiany celów Stowarzyszenia, następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej zgodnie z treścią § 16. ust. 3.

 

§18

  1. Decyzja o rozwiązaniu Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej zgodnie z treścią § 16. ust. 3.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia ewentualnie pozostałego majątku Stowarzyszenia. W przypadku podjęcia uchwały o otwarciu likwidacji, likwidatorami Stowarzyszenia stają się członkowie Zarządu.
  3. Likwidatorzy powinni zakończyć bieżące sprawy Stowarzyszenia, ściągnąć wierzytelności i wypełnić zobowiązania Stowarzyszenia.
  4. Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Stowarzyszenia mogą zostać przeznaczone, zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków, o której mowa w ust. 2, na rzecz działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach.
  5. W sprawach nieuregulowanych Statutem zastosowanie znajdują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.